Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 10, Issue 1, No 19, Year 2025 , Pages 5-16

    روش‌ معناشناسی اخلاق از منظر آیت‌الله مصباح یزدی

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Hosein Ahmadi / دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hosseina5@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌ معناشناسی اخلاق از منظر آیت‌الله مصباح یزدی
    Abstract: 
    آیت الله مصباح معناشناسی مفاهیم اخلاقی را وظیفه‌ی فیلسوف می داند. معناشناسی به ارتباط الفاظ و مفاهیم، که از کارکردهای لغت شناسان است، نمی پردازد، بلکه منظور از «معناشناسی اخلاق» بررسی و ارائه تعریفی از مفاهیم است که برای تبیین حقیقت و تعیین قلمروی محکی مفاهیم اخلاقی به کار می رود. فلاسفه‌ی اخلاق در بسیاری از معانی مفاهیم اخلاقی اختلاف نظر دارند که این اختلاف ریشه در روش آنها دارد. این تحقیق، به روش تحلیلی و با استفاده از تبیین های عقلانی، به روش فهم معنای مفاهیم اخلاقی نزد آیت الله مصباح می پردازد. روش مراجعه به مصداق، امر آمر، عرف، شهود و عقل از روش های کسب معنا برای مفاهیم اخلاقی شمرده شده است. مفاهیم اخلاقی نزد آیت الله مصباح، از سنخ مفاهیم فلسفی هستند. ازاین رو، باید مانند مفاهیم فلسفی معناشناسی شوند. این مفاهیم، با توجه به روش مقایسه میان واقعیات و انتزاع معنا و ویژگی خاصی که مناسب هدف بحث است، فهمیده می شوند. برخی از مزایای این روش معناشناسی، امکان صحت سنجی، انتقال به دیگران و خطاناپذیری آن است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, Hosein.(2025) روش‌ معناشناسی اخلاق از منظر آیت‌الله مصباح یزدی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 10(1), 5-16

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosein Ahmadi."روش‌ معناشناسی اخلاق از منظر آیت‌الله مصباح یزدی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 10, 1, 2025, 5-16

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, H.(2025) 'روش‌ معناشناسی اخلاق از منظر آیت‌الله مصباح یزدی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 10(1), pp. 5-16

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, H. روش‌ معناشناسی اخلاق از منظر آیت‌الله مصباح یزدی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 10(1): 5-16