Pages:
67-83
Receive Date: 2025/11/17
Accept Date: 2025/11/17
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بازآرایی روششناختی نشانهشناسی؛ ابزار علمی فهم حقایق پنهان در نمادهای فرهنگی
Abstract:
نشانه شناسی، یک روش پژوهش کیفی است که به بررسی انواع نشانه ها، تعبیر آنها و قواعد حاکم بر نشانه ها می پردازد و ابزاری پژوهشی برای فهم حقیقت پنهان در پس علائم، رموز و نشانه ها و نمادهاست. اهمیت این تحلیل به گونه ای است که برخی نشانه شناسان ادعا می کنند می توان همه چیز را تحلیل معنا شناسانه کرد؛ معنا شناسی از نظر آنان ملکه علوم تفسیری محسوب می شود؛ یعنی شاه کلیدی است که با کمک آن، معنی همهی امور ریزودرشت دنیا برای ما روشن می شود. نشانه شناسی کمک می کند تا افراد دنیای اطراف خود را به واسطهی نشانه ها، درک و نظام های نشانه ای رمزگذاری شوند و افراد از طریق این نشانه ها، با جهان پیرامون خود رابطه برقرار کنند. در این پژوهش، با هدف ترکیب نتایج پژوهش های انجام شده در زمینهی روش شناسی تحلیل نشانه شناختی، با استفاده از روش فرا تحلیل انجام شده است. این پژوهش با فرایند مشخص، ابتدا تاریخچهی پیدایش اصول، تکنیک و نظریه های این روش و در ادامه، با مقایسه این مباحث با سایر مقالات موردنظر در این زمینه از طریق رویکرد فرا تحلیل، سعی در ارائهی فرایندی به روزشده از روش شناسی تحلیل نشا نه شناختی دارد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Fahimeh, Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) بازآرایی روششناختی نشانهشناسی؛ ابزار علمی فهم حقایق پنهان در نمادهای فرهنگی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 10(2), 67-83
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fahimeh ; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."بازآرایی روششناختی نشانهشناسی؛ ابزار علمی فهم حقایق پنهان در نمادهای فرهنگی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 10, 2, 2025, 67-83
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'بازآرایی روششناختی نشانهشناسی؛ ابزار علمی فهم حقایق پنهان در نمادهای فرهنگی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 10(2), pp. 67-83
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, Fazlollahi Ghamshi, S. بازآرایی روششناختی نشانهشناسی؛ ابزار علمی فهم حقایق پنهان در نمادهای فرهنگی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 10(2): 67-83