Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 13, Issue 1, No 25, Year 2024 , Pages 57-72

    آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Yahya / استادیار گروه معارف اسلامی - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر / normohamadi2531@anjomedu.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم
    Abstract: 
    متون درسی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشی هستند که نقش قابل توجهی در فرایند تعلیم و تعلم دارند و همواره مورد اهتمام برنامه ریزان آموزشی بوده اند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیب شناسی کتاب های درسی در جهت اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها یکی از اقدامات لازم و متداول در نظام های آموزشی است. در بررسی و آسیب شناسی متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم، با روش «تحلیل مضمونی» داده های گردآمده از طریق مصاحبه و پژوهش کتابخانه ای، آسیب های متعددی را می توان یافت که به دو بخش آسیب های عمومی و اختصاصی قابل تفکیک اند. در بخش آسیب های اختصاصی، اشکالات متعددی به چشم می خورند؛ از جمله: دوگانه باطل عقل ـ قلب، فقدان ساختاری روشن و نظامی منسجم، نقصان برخی سرفصل ها، نبود طرح مسائل کلی و مقدماتی، بی توجهی به عرفان های نوپدید، بی توجهی به عرفان تطبیقی، کم توجهی به نقش عرفان در تمدن سازی نوین اسلامی، دشواری متون عرفانی، اختلاف محتوایی در بیان مباحث و برداشت های غلط از برخی مسائل. در بخش آسیب های عمومی نیز اشکالات و آسیب های فراوانی ناظر به اهداف آموزشی، روش آموزشی، محتوای آموزشی، شکل و ظاهر متن آموزشی، ساختار متن آموزشی و جنبه های روان شناختی قابل مشاهده اند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Yahya.(2024) آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 13(1), 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yahya ."آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 13, 1, 2024, 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Y.(2024) 'آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 13(1), pp. 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Y. آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزة علمیة قم. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2024; 13(1): 57-72