Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 13, Issue 1, No 25, Year 2025 , Pages 57-72

    آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Yahya Nur-Muhammadi / استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران / normohamadi@malayer.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم
    Abstract: 
    متون درسی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشی هستند که نقش قابل توجهی در فرایند تعلیم و تعلم دارند و همواره مورد اهتمام برنامه ریزان آموزشی بوده اند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیب شناسی کتاب های درسی در جهت اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها یکی از اقدامات لازم و متداول در نظام های آموزشی است. در بررسی و آسیب شناسی متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، با روش «تحلیل مضمونی» داده های گردآمده از طریق مصاحبه و پژوهش کتابخانه ای، آسیب های متعددی را می توان یافت که به دو بخش آسیب های عمومی و اختصاصی قابل تفکیک اند. در بخش آسیب های اختصاصی، اشکالات متعددی به چشم می خورند؛ از جمله: دوگانه باطل عقل ـ قلب، فقدان ساختاری روشن و نظامی منسجم، نقصان برخی سرفصل ها، نبود طرح مسائل کلی و مقدماتی، بی توجهی به عرفان های نوپدید، بی توجهی به عرفان تطبیقی، کم توجهی به نقش عرفان در تمدن سازی نوین اسلامی، دشواری متون عرفانی، اختلاف محتوایی در بیان مباحث و برداشت های غلط از برخی مسائل. در بخش آسیب های عمومی نیز اشکالات و آسیب های فراوانی ناظر به اهداف آموزشی، روش آموزشی، محتوای آموزشی، شکل و ظاهر متن آموزشی، ساختار متن آموزشی و جنبه های روان شناختی قابل مشاهده اند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nur-Muhammadi, Yahya.(2025) آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 13(1), 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yahya Nur-Muhammadi."آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 13, 1, 2025, 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nur-Muhammadi, Y.(2025) 'آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 13(1), pp. 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nur-Muhammadi, Y. آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی «دانش عرفان نظری» در حوزه‌ی علمیه‌ی قم. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 13(1): 57-72