Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 4, Issue 1, No 7, Year 2025 , Pages 23-33

    فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Javad Abedini / استادیار فلسفه تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / abedinijd@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن
    Abstract: 
    نخستین گام در کارآمدی و ثمربخشی هر مطالعه و پژوهش، شناخت مبادی تصوری و تصدیقی، به ویژه مبانی روش­شناختی آن، است. فلسفه‌ی تطبیقی نیز به عنوان روی آوردی نوپا در پژوهش های فلسفی، روش شناسی خاصی دارد که باید آن را کشف کرد و در مطالعات فلسفی تطبیقی به کار بست. شاید بتوان سخنرانی سال 1353 هانری کربن در دانشگاه تهران را نخستین بحث جدّی درباره‌ی فلسفه‌ی تطبیقی در ایران دانست. کربن در این سخنرانی، بر اساس دیدگاه خاص خود از حکمت اشراقی و با نقد تاریخ گرایی، تلاش کرد ماهیت فلسفه‌ی تطبیقی را آشکار ساخته، روشی کارآمد و غیرسلیقه ای برای آن ارائه نماید. او بر اساس روش پدیدارشناسی فلسفی هوسرل، درباره‌ی فلسفه‌ی تطبیقی تأمّل کرد و آن را یگانه روش مطالعات فلسفی تطبیقی معرفی نمود. مقاله‌ی حاضر با هدف تبیین دیدگاه کربن درباره‌ی روش شناسی فلسفه‌ی تطبیقی با استفاده از مبانی و آموزه های پدیدارشناسی هوسرل و عمدتاً بر اساس متن سخنرانی مزبور و بررسی و نقد آن به قدر میسور به رشته‌ی تحریر درآمده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abedini, Javad.(2025) فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 4(1), 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javad Abedini."فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 4, 1, 2025, 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abedini, J.(2025) 'فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 4(1), pp. 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abedini, J. فلسفه‌ی تطبیقی و مبانی روش‌شناختی آن از دیدگاه هانری کربن. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 4(1): 23-33