Pages:
57-67
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی
Abstract:
پژوهش ضمن عمل، نوعی تحقیق در میدان واقعی محیط آموزشی بوده و برای بهبود وضع موجود و پیشرفت در کار انجام می شود. در این روش پژوهشی، تحقیق با فعالیت آموزشی درآمیخته، ضمن حفظ اصول پژوهشی، اجرای آن ساده و امکان پذیر می گردد. پژوهش ضمن عمل، توسط کنشگر آموزشی در یک مسئله و برای حل آن انجام می شود. محور اساسی پژوهش ضمن عمل، عبارتند از؛ میزان مشارکت معلمان یادگیری حل مسائل آموزشی؛ بیان ایده ها در مورد برنامه درسی؛ توسعه عمل آموزشی؛ نقد فعالیت های یاددهی ـ یادگیری و کاهش مشکلات شناسایی شده در فرآیند تعلیم و تربیت. در این مقاله، ابتدا تعاریفی از اقدام پژوهی ارائه شده، سپس اهداف پژوهش ضمن عمل، از دیدگاه های مختلف ارائه می شود. چرخهی پژوهش ضمن عمل، که شامل حلقه های برنامه ریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب می باشد، معرفی می گردند. در ادامه، به وجوه اشتراک و افتراق پژوهش ضمن عمل، در آموزش پرداخته شده و در پایان، نقش پژوهش در عمل در فرآیند تحول و نوآوری آموزشی مورد بررسی قرار می گیرد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hamid.(2025) پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 8(1), 57-67
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamid ."پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 8, 1, 2025, 57-67
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H.(2025) 'پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 8(1), pp. 57-67
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H. پژوهش ضمن عمل و نقش آن در نوآوری آموزشی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 8(1): 57-67