Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 11, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 79-96

    فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Fahimeh / دانشجوی دکترا / Fahimeh_Saadati@yahoo.com
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی
    Abstract: 
    دلفی روشی برای پیش بینی، تصمیم گیری و تولید دانش تخصصی حاصل از اجماع نظر متخصصان است. اگر چه این روش در ابتدا براساس حدس و قضاوت کارشناسان و به منظور بررسی علمی نظرات کارشناسان نظامی مطرح گردید، اما با رعایت اسلوب و قواعد علمی، به تدریج وارد حوزه‌ی روش شناسی علمی شد. در این مقاله با رویکرد فراتحلیلی به واکاوی روش دلفی در کتب و مقالات منتشرشده در مجلات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی پرداخته شده و ساختار کلی روش پژوهش دلفی (تاریخچه، تعاریف، اهداف و کاربرد آن)، انواع مختلف روش های دلفی، اجزای اصلی روش دلفی و مراحل انجام پژوهش با روش دلفی شامل دور اول، دور دوم و دور سوم مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. در انتها به بررسی نقاط ضعف و قوت روش دلفی و روایی و پایایی این روش پرداخته شده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Fahimeh, Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 11(1), 79-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fahimeh ; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 11, 1, 2025, 79-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F, Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 11(1), pp. 79-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F, Fazlollahi Ghamshi, S. فراتحلیل روش‌شناختی پژوهش دلفی به‌عنوان یک رویکرد کیفی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 11(1): 79-96