Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 2, Issue 2, No 4, Year 2025 , Pages 101-124

    به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Najibollah Noori / استادیار روان شناسی عمومی مؤسسه آموزشی امام خمینی / noori1351@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی
    Abstract: 
    امروزه به دلیل محدودیت های روش تجربی کمی و کیفی، پژوهشگران به کارگیری روش ترکیبی را پیشنهاد می کنند. در این مقاله، با توجه به تأثیر مبانی بر روی روش و لزوم استفاده از وحی، عقل و تجربه در مطالعات علوم انسانی، یک روش تلفیقی پیشنهاد شده است که نتایج جامع تری در پی دارد. شواهدی از منابع دینی به منظور لزوم استفاده از این سه منبع ذکر شده است. در مقام عمل، این روش در چهار مرحله‌ی کلی تحقق می یابد؛ در مرحله‌ی اول دیدگاه های دانشمندان علوم انسانی در مورد آن مسئله بررسی می شود؛ در مرحله‌ی دوم داده های نقلی مربوط به آن موضوع جمع آوری می گردد؛ در مرحله‌ی سوم موضوع مورد نظر به تجربه گذارده می شود؛ در مرحله‌ی چهارم با استفاده از عقل، داده های به دست آمده از سه منبع مزبور مقایسه و تحلیل می شوند. در صورت نداشتن هماهنگی، یا ابزار تجربی به کار رفته یا روش برداشت از متون دینی و یا نظریات دانشمندان مورد تجدید نظر قرار می گیرد. داور نهایی در این روش، هماهنگی بین داده هایی به دست آمده از سه منبع است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Noori, Najibollah.(2025) به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2(2), 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najibollah Noori."به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2, 2, 2025, 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Noori, N.(2025) 'به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2(2), pp. 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Noori, N. به‌کارگیری روش تلفیقی (سه‌بعدی) در مطالعات علوم انسانی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 2(2): 101-124