Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 14, Issue 1, No 27, Year 2025 , Pages 7-28

    Individualism and holism in Islamic Economics

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Mohammad javad Tavakkoli / Professor, Department of Economics, Imam Khomeini Education and Research Institute / tavakoli@iki.ac.ir
    doi 10.22034/pajohesh.2025.5001722
    Abstract: 
    Individualism or atomism is one of the fundamental assumptions that affects conventional economic theories in the form of ontological, value-based, and epistemological individualism. In this article, we will examine the approach of Islamic economics to individualism and collectivism using an analytical method. Based on the research findings, the individualism approach has elements such as reductionism, psychologism, rational foundations, political individualism, and humanism and neglect of collective existences, which are not acceptable from the perspective of Islamic economics. Based on the principles of Islamic economics, the extreme approach of holism is also rejected due to the lack of sufficient attention to the individual; because what has objective existence is the individual, and the existence of the individual and his rights should not be ignored under the pretext of society. The approach of Islamic economics to individualism and holism can be considered a type of individual holism in which the original existence of the individual and the collective and the opposite relationship between the two are accepted. Accordingly, just as the individual affects the collective, collective identities also affect individuals. This requires that the unit of analysis is not limited to the individual. Simultaneous attention to the interests of the individual and the group is also one of the value-cognitive requirements of this approach. Of course, in the Islamic approach, the priority of social interests over individual interests in the event of conflict can be accepted.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فردگرایی و جمع‌گرایی در اقتصاد اسلامی
    Abstract: 
    «فردگرایی» یا «اتم‌گرایی» یکی از فروض بنیادینی است که در قالب فردگرایی هستی‌شناختی، ارزش‌شناختی و معرفت‌شناختی، نظریه‌های اقتصاد متعارف را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی رویکرد اقتصاد اسلامی نسبت‌به فردگرایی و جمع‌گرایی را بررسی کرده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، رویکرد فردگرایی لوازمی (همچون تقلیل‌گرایی، روان‌شناسی‌گرایی، بنیان‌های خرد، فردگرایی سیاسی، انسان‌گرایی و غفلت از وجودهای جمعی) دارد که از منظر اقتصاد اسلامی پذیرفتنی نیست. بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی، رویکرد افراطی «کل‌گرایی» نیز به‌واسطی بی‌توجهی به فرد مردود است؛ زیرا آنچه وجود عینی دارد فرد است و نباید به بهانة اجتماع، وجود فرد و حقوق او را نادیده گرفت. رویکرد اقتصاد اسلامی نسبت‌به فردگرایی و کل‌گرایی را می‌توان نوعی «فردکل‌گرایی» دانست که در آن وجود اصیل فرد و جمع و رابطة مقابل بین آن دو پذیرفته شده است. بر این اساس، همان‌گونه که فرد بر جمع اثر می‌گذارد، هویت‌های جمعی نیز بر افراد اثرگذار است. این امر مستلزم آن است که واحد تحلیل به فرد منحصر نشود. توجه همزمان به منافع فرد و جمع نیز یکی از اقتضائات ارزش‌شناختی این رویکرد است. البته در رویکرد اسلامی، اولویت منافع اجتماعی بر منافع فردی را در صورت تزاحم می‌توان پذیرفت.
    References: 
    • امیری طهرانی‌زاده، سیدمحمدرضا و افروغ، عماد (۱۳۹۳). نقد روش‌شناسی اقتصاد اسلامی شهید صدر از دیدگاه واقع‌گرایی انتقادی. روش‌شناسی علوم انسانی، ۷۸، 7ـ31.
    • ایمان، محمدتقی و غفاری‌نسب، اسفندیار (۱۳۹۱). بررسی فردگرایی روش‌شناختی و چالش‌های آن در علوم اجتماعی. جامعه‌شناسی کاربردی، ۴۵، 1ـ18.
    • بادامچی، میثم (۱۳۸۶). فردگرایی و کل‌گرایی در فلسفة علوم اجتماعی. روش‌شناسی علوم انسانی، ۵۲، 105ـ127.
    • بانگ، ماریو (۱۳۸۰). کل‌گرایی و فردگرایی. ترجمة محمدعزیز بختیاری. معرفت، ۴۷، 109ـ115.
    • بلاستر، آنتونی آر. (۱۳۶۷). ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب. ترجمة عباس مخبر. تهران: مرکز.
    • جمعی از نویسندگان (۱۳۷۱). مبانی اقتصاد اسلامی. تهران: سمت.
    • سوزنچی، حسن (۱۳۸۵). اصالت فرد، جامعه یا هر دو؛ بررسی تطبیقی آراء استاد مطهری و استاد مصباح یزدی. قبسات، ۴۲، ۴۱-۶۰.
    • صدر، سیدمحمدباقر (۱۴۰۰ق). اقتصادنا. بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
    • کلمن، جیمز (۱۳۸۶). بنیادهای نظریة اجتماعی. ترجمة منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
    • لیتل، دنیل (۱۳۷۳). گونه‌های تبیین اجتماعی (مقدمه‌ای بر فلسفه علوم اجتماعی). ترجمة مجید محمدی. تهران: مترجم.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۹۱). جامعه و تاریخ از نگاه قرآن. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مطهری، مرتضی (۱۳۶۹). فطرت. تهران: صدرا.
    • مطهری، مرتضی (۱۳۷۲). مقدمه‌ای بر جهان‌بینی، جامعه و تاریخ. تهران: صدرا.
    • میرمعزی، سیدحسین (۱۳۹۰). نظام اقتصادی اسلام؛ مبانی، اهداف، اصول راهبردی و اخلاق. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
    • هادوی‌نیا، علی‌اصغر (۱۳۸۷). فلسفة اقتصاد در پرتو جهان‌بینی قرآن کریم. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    References: 
    • Agassi, J. (1960). Methodoloigical Individualism. British Journal of Sociology. 11(3), 244_270.
    • Alchian, A., & Demstez, H. (1973) The Property Rights Paradaigm. Journal of Economic History, 33, 16-27.
    • Boland, L. (1982). The Foundations of Economic Method. London: George Unwin & Allen.
    • Buchanan, J. (1991). The Economics and the Ethics of Constitutional Order. Ann Arbor: University of Michigan Press.
    • Currie, G. (1984). Individualism and Global Supervenience. British Journal of the Philosophy of Science, 35, 345-358.
    • Hayek, F. (1955). The Counter-Revolution of Science. UK: Collier-Macmillan.
    • Potts, J. (2010). Ontology in Economics In R. Poli & J. Seibt Theory and Applications of Ontology. Philosophical Perspectives, London: Springer Science & Business Media.
    • Rutherford, M. (1999). Institutions in economics; The old and the new institutionalism. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Smith, A. (1776; 1970). The Wealth of Nations. New York: Penguin Books.
    • Lloyd, C. (1991). The Methodologies of Social History: A Critical Survey and Defence of Structuralism. History and Theory, 30; 180-219.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, Mohammad javad.(2025) Individualism and holism in Islamic Economics. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 14(1), 7-28 https://doi.org/10.22034/pajohesh.2025.5001722

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad javad Tavakkoli."Individualism and holism in Islamic Economics". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 14, 1, 2025, 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, M.(2025) 'Individualism and holism in Islamic Economics', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 14(1), pp. 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, M. Individualism and holism in Islamic Economics. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 14(1): 7-28