Pages:
165-224
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اصول و مبانی مقایسه تطبیقی بین ترجمهای به همراه مقایسهی تطبیقی دو ترجمه از کتاب توسعه به مثابهی آزادی اثر آمارتیاسن /
Abstract:
مقایسه تطبیقی بین ترجمه ای، به بررسی تطبیقی دو یا چند ترجمه از یک متن بر پایهی سه محور کلی «امانت در ترجمه»، «رسایی ترجمه» و «شیوایی ترجمه» اطلاق می گردد. بر این اساس، در یک بررسی تطبیقی، به ترتیب، میزان وفاداری مترجمان به متن اصلی، توانایی آنان در انتقال منظور نویسنده و آراستگی و روان بودن ترجمهی آنها مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. ناتوانی یک مترجم در ارائهی ترجمه ای وفادار به متن، رسا و شیوا می تواند به دلیل عواملی چون فرو رفتن در لاک ترجمهی تحت اللفظی، عدم توجه به مفاهیم و اصطلاح های علمی، درک نادرست از ساختار جمله ها در زبان مبدأ و عدم رعایت اصول نگارش در زبان مقصد رخ دهد. برای عینی تر شدن مباحث، این مقاله چارچوب پیشنهادی مزبور را در بررسی تطبیقی دو ترجمه، به کار گرفته است. بررسی مزبور به خوبی مزیت ها و معایب هر یک از این دو ترجمه را به شکلی ملموس و عینی نمایان کرده و می تواند الهام بخش مطالعات بعدی باشد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tavakkoli, Mohammad javad.(2025) اصول و مبانی مقایسه تطبیقی بین ترجمهای به همراه مقایسهی تطبیقی دو ترجمه از کتاب توسعه به مثابهی آزادی اثر آمارتیاسن /. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 1(1), 165-224
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad javad Tavakkoli."اصول و مبانی مقایسه تطبیقی بین ترجمهای به همراه مقایسهی تطبیقی دو ترجمه از کتاب توسعه به مثابهی آزادی اثر آمارتیاسن /". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 1, 1, 2025, 165-224
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tavakkoli, M.(2025) 'اصول و مبانی مقایسه تطبیقی بین ترجمهای به همراه مقایسهی تطبیقی دو ترجمه از کتاب توسعه به مثابهی آزادی اثر آمارتیاسن /', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 1(1), pp. 165-224
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tavakkoli, M. اصول و مبانی مقایسه تطبیقی بین ترجمهای به همراه مقایسهی تطبیقی دو ترجمه از کتاب توسعه به مثابهی آزادی اثر آمارتیاسن /. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 1(1): 165-224