این پژوهش با هدف بررسی تربیت اخلاقی و بایسته های اخلاق پژوهش و میزان بکارگیری مؤلفه های اخلاق پژوهش، در کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش، تلفیقی بوده و جامعه پژوهشی تحقیق اولاً، مجموعه متون و تحقیقات انجام شده و در دسترس، در خصوص تربیت اخلاقی و اخلاق پژوهش و ثانیاً، کتب مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا و مدنی) مقطع ابتداییِ شامل 5 کتاب پایه های سوم، چهارم، پنجم، ششم و کتاب کار ششم در سال تحصیلی 93ـ1392 می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل سیاهة تحلیل محتوای محقق ساخته و پایایی و روایی آن، توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوط تأیید شده است. مهم ترین نتایج این تحقیق، این است که در بین کتاب های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی، بیشترین میزان توجه به بنیادهای اخلاق پژوهش مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم و کمترین میزان، مربوط به کتاب کار مطالعات اجتماعی پایه ششم بوده است.
امیری، مهدی، پرتابیان، اکبر، امیری، زهره.(1393) تربیت اخلاقی و بایستههای اخلاق پژوهش در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(1)، 87-102
مهدی امیری؛ اکبر پرتابیان؛ زهره امیری."تربیت اخلاقی و بایستههای اخلاق پژوهش در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5، 1، 1393، 87-102
امیری، مهدی، پرتابیان، اکبر، امیری، زهره.(1393) 'تربیت اخلاقی و بایستههای اخلاق پژوهش در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(1), pp. 87-102
امیری، مهدی، پرتابیان، اکبر، امیری، زهره. تربیت اخلاقی و بایستههای اخلاق پژوهش در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران؛ تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5, 1393؛ 5(1): 87-102