روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال اول، شماره دوم، پیاپی 2، پاییز و زمستان 1388، صفحات 39-53

    روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حمید پارسانیا / دانش آموخته حوزه و استادیار دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) قم / h.parsania@yahoo.com
    چکیده: 
    روش شناسی به عنوان یک علم درجه دوم سطوح مختلفی دارد: شیوه های مطالعه، روش شناسی کاربردی، روش شناسی بنیادین و روش شناسی عام یا همان شیوة تفکر به صورت عام وکلی. آنچه که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفته است، روش شناسی بنیادین است. در این مقال به این سؤال اساسی پاسخ داده شده است که چگونه می توان بر اساس انگاره های کلی برگرفته از آموزه های دینی، نظریه ای تولید کرد که روش خاص به خود را داشته باشد. به طور کلی، نظریات مربوط به علومی، که به موضوعات خاص می پردازند، در خلأ شکل نمی گیرد، بلکه بر اساس یک مجموعه اصول موضوعه ومبادی خاصی تدوین می یابد. شناخت آن فلسفه و چارچوب برای بازشناسی نظریه ها ضروری است. چنین به نظر می رسد که، بر اساس انگاره های معرفت شناختی وحی، عقل، نقل، تجربه و حس می توان روش شناسی بنیادین خاص خود جهت تولید نظریات علمی را داشت.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید.(1388) روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2)، 39-53

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید پارسانیا."روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1، 2، 1388، 39-53

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید.(1388) 'روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2), pp. 39-53

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید. روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1, 1388؛ 1(2): 39-53