روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 14، پاییز و زمستان 1395، صفحات 69-84

    چالش چارچوب نظری در اقتصاد اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سجاد سیفلو / دکتری مدیریت قراردادهای بین الملل نفت و گاز، دانشگاه امام صادق علیه السلام / seiflou@isu.ac.ir
    چکیده: 
    آنچه نظریه علمی را از سایر روش های کسب دانش متمایز می کند، به کاربردن روش علمی برای دستیابی به دانش است. چارچوب نظری، یکی از مهم ترین اجزای یک تحقق علمی است. در اقتصاد اسلامی، چارچوب نظری پذیرفته شده عمومی، تقریباً وجود ندارد. فقدان چارچوب نظری برای اقتصاد اسلامی و استفاده از چارچوب های اقتصاد متعارف بازی، در زمین اقتصاد متعارف است. در این مقاله، ضمن تبیین روش تحقیق در علوم متعارف و بیان جایگاه چارچوب نظری در آن، چالشی که اقتصاد اسلامی به دلیل قرار گرفتن در آن، توفیق اندکی برای تبدیل شدن به یک رشته و پارادایم علمی داشته، بررسی شده است. برای آزمون تجربی نیز دو مجله «اقتصاد اسلامی» و «مطالعات اقتصاد اسلامی» انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. هرچند مطالعه موردی 62 مقاله این دو نشریه به صراحت فرضیه تحقیق مبنی بر فقدان چارچوب های نظری در تحقیق های اقتصاد اسلامی را نمی تواند تأیید نماید. ولی بیانگر کاستی های اساسی در نحوه کاربست چارچوب نظری، در تحقیق های مربوط به اقتصاد اسلامی است. کمتر از یک چهارم مقاله هایی که دارای چارچوب نظری تصریح شده بودند، مبتنی بر چارچوب های نظری اسلامی بودند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیفلو، سجاد.(1395) چالش چارچوب نظری در اقتصاد اسلامی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(2)، 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سجاد سیفلو."چالش چارچوب نظری در اقتصاد اسلامی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7، 2، 1395، 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیفلو، سجاد.(1395) 'چالش چارچوب نظری در اقتصاد اسلامی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(2), pp. 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیفلو، سجاد. چالش چارچوب نظری در اقتصاد اسلامی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7, 1395؛ 7(2): 69-84