روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال نهم، شماره اول، پیاپی 17، بهار و تابستان 1397، صفحات 97-114

    تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامی‌سازی علم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد قمی اویلی / کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فلسفه، تهران، دانشگاه خوارزمی / mohammadghomi04@gmail.com
    چکیده: 
    بحث علم دینی یا اسلامی سازی علوم در جهان اسلام، یکی از مسائل مهم در عرصة علوم انسانی است که در چند دهة اخیر ذهن بسیاری از متفکران و فیلسوفان را در حوزة علم و دین به خود مشغول کرده است؛ ازاین رو، پژوهش در مبانی و مبادی معرفت شناختی و روش شناختی دیدگاه های مطرح شده در حوزة علم دینی، یکی از نیازهای اساسی متفکرین در عرصة علوم انسانی و اجتماعی است. به طور کلی مواردی چون بحران های ناشی از تمدن و فرهنگ جدید غرب، ضرورت حل عقب ماندگی فکری و معرفتی امت اسلام ، محدودیت ها و کاستی های موجود در علوم تجربی جدید، اهمیت آموزه های اسلامی و احیای میراث تمدنی و علمی مسلمانان و گسترش ابعاد نظریات وحدت علم و دین را می توان به عنوان انگیزه های طرح و بسط اندیشة علم دینی به طور کلی و علم اسلامی به طور خاص مطرح کرد. علاوه بر آن، ناکارآمدی علوم انسانی جدید و دوگانگی فرهنگی در جوامع اسلامی، ضرورت تولید علم دینی را دو چندان کرده است. مهم ترین رویکردها در طرح اسلامی کردن علوم عبارت اند از : الف) رویکرد دائرة المعارفی؛ ب) رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود؛ ج) رویکرد تأسیسی؛ د) رویکرد سنت گرایی و رویکرد وحدت علم و دین.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قمی اویلی، محمد.(1397) تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامی‌سازی علم. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1)، 97-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد قمی اویلی."تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامی‌سازی علم". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9، 1، 1397، 97-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قمی اویلی، محمد.(1397) 'تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامی‌سازی علم'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9(1), pp. 97-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قمی اویلی، محمد. تحلیل و پژوهش در ادبیات اسلامی‌سازی علم. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 9, 1397؛ 9(1): 97-114