روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 3، بهار و تابستان 1389، صفحات 95-118

    بنیادشناسی پژوهش در حوزة علوم دین و معارف اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسین خنیفر / دانشیار دانشگاه تهران / hkhanifar@yahoo.com
    اکبر فرجی ارمکی / دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
    چکیده: 
    حوزة علوم دین، معارف اسلامی و فلسفه حوزه ای فراملی است که از سویی از دیرینگی برخوردار است و از سوی دیگر در ابعاد جهانی مورد التفات، احترام، انتقاد و عنایت و دشمنی است که در آن، آموزش و مقولة پژوهش نیز پا به پای مقارنت و معاضدت تحولات آن مورد توجه بوده است. در حال حاضر توجه به امر پژوهش در این عرصه عمیق تر و دغدغة اصلی فرهیختگان این عرصة ملی و بین المللی است. این نوشتار ضمن مفهوم شناسی و پیشینه کاوی شاخصه ها و مؤلفه های اساسی، عمدة بحث را به سمت و سوی مقوله پژوهش در حوزة معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی سوق داده و با بیان مسئله، اهداف ، اهمیت و محوریت موضوع و سپس مفهوم شناسی در صدد تبیین نظام علمی روش تحقیق این وادی و ارائة ساختار مناسب «نظام پژوهشی» حوزه محور است. این مهم با تبیین مأموریت نظام پژوهشی و اهدف آن و وظایف مدیریت دانایی محور و پژوهش مدار صورت گرفته و سپس الگوی خط مشی گذاری نظام پژوهش و مؤلفه های جامع در چهارده محور در کانون بررسی قرار گرفته و به مقولة آموزش و تأثیر آن در پژوهش حوزه اشاراتی شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خنیفر، حسین، فرجی ارمکی، اکبر.(1389) بنیادشناسی پژوهش در حوزة علوم دین و معارف اسلامی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(1)، 95-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین خنیفر؛ اکبر فرجی ارمکی."بنیادشناسی پژوهش در حوزة علوم دین و معارف اسلامی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2، 1، 1389، 95-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خنیفر، حسین، فرجی ارمکی، اکبر.(1389) 'بنیادشناسی پژوهش در حوزة علوم دین و معارف اسلامی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(1), pp. 95-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خنیفر، حسین، فرجی ارمکی، اکبر. بنیادشناسی پژوهش در حوزة علوم دین و معارف اسلامی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2, 1389؛ 2(1): 95-118