روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 5، بهار و تابستان 1390، صفحات 5-30

    هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روش‌شناختی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مصطفی جمالی / استادیار دفتر فرهنگستان علوم اسلامی / mo.jamali110@gmail.com
    چکیده: 
    دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تحلیل «اسلامیت»ِ علوم انسانی با رویکردهای مختلفی قابل پی گیری است. رویکرد این مقاله، تحلیل بر اساس «منطق و متدلوژی علمی» است. برخلاف دیدگاه های رایج در فلسفة موجود، که نقش آفرینی دین را تنها در مرحلة گردآوری، آن هم به صورت ضعیف و غیرقاعده مند مطرح می کنند، این مقاله در پی اثبات این معناست که دین در مرحلة تولید و آزمون نظریه نیز تأثیرگذار است. دین در مرحلة تولید نظریه، هم از طریق تأثیرگذاری بر مبانی علوم و هم از راه ارائة اصول موضوعة برگرفته از متون دینی، بر شکل گیری علوم انسانی اسلامی تأثیر می نهد. در مرحلة آزمون هم، صرف تجربه پذیری و کارآمدی ملاک صحت یک نظریه نیست، بلکه کارآمدی در جهت ملاک صحت یک نظریه است. ازاین رو، علوم انسانی اسلامی می بایست بستر رشد و تقرب به ساحت ربوبی را فراهم سازند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمالی، مصطفی.(1390) هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روش‌شناختی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1)، 5-30

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصطفی جمالی."هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روش‌شناختی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3، 1، 1390، 5-30

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمالی، مصطفی.(1390) 'هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روش‌شناختی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3(1), pp. 5-30

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمالی، مصطفی. هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روش‌شناختی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 3, 1390؛ 3(1): 5-30