تاریخ دریافت: 1404/05/21
تاریخ پذیرش: 1404/06/26
چکیده:
تحقق معرفت در علوم اسلامی هنجاری و توصیفی که در دستیابی به علوم حضوی و بدیهیات اولیه با محدودیت مواجه است، نیازمند تبیینی است که ماهیت، اعتبار، مصادیق و کارکرد چنین معرفتی را نشان دهد. مقاله حاضر، با پیشنهاد «معرفت احتمالی معتبر»، بهدنبال پاسخ به این دغدغهها است. طبق یافتههای تحقیق، معرفت احتمالی، شناختی غیر از علم حضوری و بدیهیات و متکیبه حرکت شناختی تدریجی است که به یقین و درجات کمتر از آن منجر میشود. اینگونهی شناخت، ارزش علمی، عملی و اخلاقی دارد. ارزش علمی، ناشی از علم اجمالی است که انسجام معرفت با معرفتهای غیر احتمالی و سایر معرفتهای احتمالی بهدست میدهد. ارزش عملی را میتوان با سه دلیل انسداد، قاعده میسور و اصل استصحاب تبیین کرد. ارزش اخلاقی معرفت احتمالی، از تناسب بین ارکان فعل اختیاری در جریان کسب معرفت ناشی میشود. مصادیق معرفت احتمالی، شامل معرفتهای نقلی، شناختهای حسّی و معرفتهای شهودی احتمالی است. معرفت احتمالی، به عنوان منبع و روش نظریهپردازی هنجاری، سیاستی و علمی یا به عنوان موضوع و موضع کنشگری شامل شکلگیری اطلاعات، انتظارات، انتخابها و رفتارها در علوم اسلامی قابل استفاده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جابری، علی، قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد.(1402) کاوشی در ماهیت، اعتبار، مصادیق و کاربرد معرفت احتمالی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 14(2)، - https://doi.org/10.22034/pajohesh.2025.5002425
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی جابری؛ محمدجواد قاسمی اصل اصطهباناتی."کاوشی در ماهیت، اعتبار، مصادیق و کاربرد معرفت احتمالی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 14، 2، 1402، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جابری، علی، قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد.(1402) 'کاوشی در ماهیت، اعتبار، مصادیق و کاربرد معرفت احتمالی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 14(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جابری، علی، قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد. کاوشی در ماهیت، اعتبار، مصادیق و کاربرد معرفت احتمالی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 14, 1402؛ 14(2): -