Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 5, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 91-110

    شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad Fouladi vanda / دانشیار گروه جامعه‌شناسی / fooladi@iki.ac.ir
    ✍️ سلطانمراد مهکی / دانشجوی دکترا / mahaki2158@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید
    Abstract: 
    این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری، به مقایسه شیوه‌ی دانش  پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید پرداخته، نقاط ضعف و قوت آنها را برجسته کرده است. سؤال اصلی این پژوهش این است که اصول و شیوه دانش  پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید کدامند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در رویکرد سنتی، اصول دانش  پژوهی بیشتر بر اخلاص در علم، تلاش بیشتر دانش پژوه و معلم مبتنی بوده، و به دلیل فقدان وسایل کمک آموزشی، بهره گیری از آنها کمتر، شیوه حفظ و تکرار و روش سخنرانی روش غالب تعلیم و تعلم می باشد. درحالی که در رویکرد نوین، معلم و دانش پژوه، نیمه فعال و شیوه علم آموزی نوین، با استفاده از ابزار و تکنولوژی آموزشی بیشتر انجام می گیرد. با عنایت به برخی کاستی ها در روش سنتی و نوین دانش پژوهی با بهره گیری از محاسن هر دو روش، بهترین شیوه در دانش اندوزی و دانش پژوهی شیوه تلفیقی و تربیتی هر دو روش می باشد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, Mohammad, , .(2025) شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 5(2), 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Fouladi vanda; ."شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 5, 2, 2025, 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M, , .(2025) 'شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 5(2), pp. 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M, , . شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 5(2): 91-110