Pages:
91-110
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید
Abstract:
این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری، به مقایسه شیوهی دانش پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید پرداخته، نقاط ضعف و قوت آنها را برجسته کرده است. سؤال اصلی این پژوهش این است که اصول و شیوه دانش پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید کدامند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در رویکرد سنتی، اصول دانش پژوهی بیشتر بر اخلاص در علم، تلاش بیشتر دانش پژوه و معلم مبتنی بوده، و به دلیل فقدان وسایل کمک آموزشی، بهره گیری از آنها کمتر، شیوه حفظ و تکرار و روش سخنرانی روش غالب تعلیم و تعلم می باشد. درحالی که در رویکرد نوین، معلم و دانش پژوه، نیمه فعال و شیوه علم آموزی نوین، با استفاده از ابزار و تکنولوژی آموزشی بیشتر انجام می گیرد. با عنایت به برخی کاستی ها در روش سنتی و نوین دانش پژوهی با بهره گیری از محاسن هر دو روش، بهترین شیوه در دانش اندوزی و دانش پژوهی شیوه تلفیقی و تربیتی هر دو روش می باشد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fouladi vanda, Mohammad, , .(2025) شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 5(2), 91-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Fouladi vanda; ."شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 5, 2, 2025, 91-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fouladi vanda, M, , .(2025) 'شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 5(2), pp. 91-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fouladi vanda, M, , . شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 5(2): 91-110