Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, Volume 14, Issue 1, No 27, Year 2025 , Pages 79-92

    The Methodology of Narrative Inquiry: A Qualitative Approach to Unveiling the Carpet Map of Life

    Writers:
    ✍️ Fariba Fallah Hosseinabadi / PhD Candidate, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Qom, Iran / fariba.fallah313@gmail.com
    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Tolou-e-Mehr University, Qom, Iran / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    doi 10.22034/pajohesh.2025.2018176
    Abstract: 
    Narrative theorists have described “narratology” as a medium for conveying knowledge and understanding, and have expanded its scope significantly beyond earlier definitions. The theory of narrative, through the development of new tools and concepts, seeks to revitalize the psychological model and meaning of human life. From the narrative perspective, identity is intertwined with its socio-cultural context and is defined by components such as intentionality, complexity, contextuality, and subjectivity. As a linguistic phenomenon, narratives have become a focal point of interest across various disciplines, including philosophy, literature, linguistics, and psychology. Using methodological analysis and scrutiny of methodological sources published in books and articles, this research examines and summarizes the "narrative research" method, and, in accordance with the steps of the "meta-analysis" method, determined the text of an original article as the base text. Providing definitions of “narrative” and the features of narrative analysis, the study then explores the reasons for its popularity and significance, its role as a methodology, and its historical background. Moreover, it evaluates the strengths, criticisms, and limitations associated with this method. In doing so, the methodology of narrative inquiry is reprocessed and refined.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌شناسی «روایت پژوهی»؛ رویکردی کیفی برای آشکار کردن نقشة فرش زندگی
    Abstract: 
    نظریه‌پردازان «روایت‌شناسی» را وسیله‌ای برای انتقال دانش و معرفت توصیف و دامنة آن را بسی گسترده‌تر از قبل تعریف کرده‌اند. نظریة «روایت» با توسعة ابزارها و مفاهیم نو، در تلاش است تا الگوی روانی و معنای زندگی انسان را تجدید حیات بخشد. از چشم‌انداز روایت، شخصیت با زمینة اجتماعی ـ فرهنگی گره می‌خورد و با مؤلفه‌هایی همچون هدفمندی، پیچیدگی، بافت‌گرایی و ذهنیت تعریف می‌شود. روایت به‌منزلة امری زبانی، کانون توجه رشته‌های مختلف فلسفی، ادبی، زبان‌شناسی و روان‌شناسی قرار گرفته است. این پژوهش با تحلیل روش‌شناسانه و واکاوی منابع روش‌شناختی منتشرشده در کتب و مقالات، روشِ «روایت‌پژوهی» را بررسی و آن را جمع‌بندی و مطابق مراحل روش «فرا‌تحلیل»، متن یک نوشتة اصلی را به‌مثابة متن پایه تعیین‌ کرده است. سپس محتوای تمام مقالات و نوشته‌های موجود با متن پایه را تطبیق داده و پـس از ارائة تعـاریفی از «روایـت» و ویژگی‌های تحلیـل روایتـی، دلایـل رواج و اهمیـت آن، به‌مثابة روش‌شناسی و نیز کارکرد و پیشینة تاریخی آن را بررسی نموده است. در ادامه، نقاط قوت، انتقادات وارد شده و محدودیت‌های آن را نقد و ارزیابی کرده است. با این نگاه، روش‌شناسی روایت‌پژوهی مجدداً باز‌پردازش و تکمیل گردید.
    References: 
    • آقایی میبدی، فروغ )1392(. پیش‌درآمدی بر مطالعة روایت و روایت‌پژوهی. کهن‌نامة ادب پارسی، 2 (4)، 1-19.
    • بارت، رولان و دیگران (1394). درآمدی به روایت‌شناسی. ترجمة هوشنگ رهنما. تهران: هرمس.
    • بازرگان، عباس (1391). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
    • بایرام‌زاده، سونا و دیگران (1396). ارائة چارچوبی برای روایت‌پژوهی در مطالعات مدیریت برای مواجهه با مسائل پیچیده. بهبود مدیریت، 2 (11)، 1-27.
    • خنیفر، حسین (1398). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی. چ چهارم. تهران: نگاه دانش.
    • دادخواه تهرانی، مریم و ناظرزاده کرمانی،‌ فرهاد (1394). تحلیل روایت‌شناختی رمان کافکا در کرانه. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 1(20)، 59-75.
    • ذکایی، محمدسعید (1387). روایت، روایت‌گری و تحلیل‌های شرح‌حال‌نگارانه. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 1 (3)، 71-90.
    • عطاران، محمد (1395). پژوهش روایی؛ اصول و مراحل. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
    • غفوری، خالد و دیگران (1397). پژوهش‌روایی در تعلیم و تربیت. عیار پژوهش در علوم انسانی، 2 (6)، 59-70.
    • غلام‌پور، میثم و آیتی، محسن (1398). روایت‌پژوهی ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر روستایی. پژوهش‌نامة زنان، 4 (10)، 77-100.
    • کرسول، جان (1396). پویش کیفـی و طـرح پـژوهش انتخـاب از میـان پـنج رویکرد (روایـت‌پژوهـی، پدیدارشناسی، نظریة داده‌بنیاد، قوم‌نگاری و مطالعة موردی)، ترجمة حسـن دانایی‌فرد و حسـین کاظمی. تهران: صفار.
    • کرمی، زهره و سراجی، فرهاد (1398). مطالعة فراترکیب دستاوردهای برنامة روایت‌پژوهشی برای معلمان و دانشجومعلمان. مطالعات برنامة درسی ایران، 56 (15)، 5-40.
    • گربیچ، کارول (1393). درآمدی بر تحلیل کیفی داده‌ها. ترجمة مسعود دارابی و داریوش احمدیان و سیدعلی میرحسینی. تهران: نقد افکار.
    • نجیب‌زاده، آویده و اسکندری، حسین (1396). تحلیل روایت: روش‌های نو در تجزیه ‌و تحلیل داده روایی. اندازه‌گیری تربیتی، 30 (8)، 107-123.
    • هرمن، دیوید (1393). عناصر بنیادین در نظریه‌های روایت. ترجمة حسین صافی. تهران: نشر نی.
    References: 
    • Creswell, J. w. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Library of conqress cataloging- in publication pata.
    • Feldman, M. S., Sköldberg, K., Brown, R. N., & Horner, D. (2004). Making sense ofstories: A rhetorical approach to narrative analysis. Journal of Public AdministrationResearch and Theory, 14(2), 147-170.
    • Fludernik, Monika (2009). An Introduction to Narratology. London: Routledge.
    • Labov, W. (1972). Language in the inner city. Philadelphia: Univ. of Pa. Press.
    • McAdams, D. P, McLean, K.C. (2013). Narrative identity. Current Directions in Psychological Science, 22 (3), 233-238.
    • Santos C. E. & Umana Taylor A.J. (2015). Psychology to ethnic identity research. Studying ethnic identity: Methodological and conceptual approaches across disciplines (pp. 27-54). Washington, DC: APApress.
    • Stone, L. (1979). The revival of narrative: reflections on a new old history, Past and present, 85, 3-24.
    • Webster L. & Mertova P. (2007). Using Narrative Inquiry as a Research Method. New Yor. Routledge.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fallah Hosseinabadi, Fariba, Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) The Methodology of Narrative Inquiry: A Qualitative Approach to Unveiling the Carpet Map of Life. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 14(1), 79-92 https://doi.org/10.22034/pajohesh.2025.2018176

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fariba Fallah Hosseinabadi; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi."The Methodology of Narrative Inquiry: A Qualitative Approach to Unveiling the Carpet Map of Life". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 14, 1, 2025, 79-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fallah Hosseinabadi, F, Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) 'The Methodology of Narrative Inquiry: A Qualitative Approach to Unveiling the Carpet Map of Life', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 14(1), pp. 79-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fallah Hosseinabadi, F, Fazlollahi Ghamshi, S. The Methodology of Narrative Inquiry: A Qualitative Approach to Unveiling the Carpet Map of Life. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 14(1): 79-92