Pages:
71-90
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی روش آموزش توحید در قرآن با تأکید بر اندیشههای علامه مصباح یزدی
Abstract:
توحید اصلی ترین و مهم ترین رکن هندسه معرفتی قرآن، و آموزش توحید از محوری ترین مسائل تربیتی است که قرآن بدان توجه کرده و برای دستیابی به آن از روش هایی بهره برده است که می توان با بررسی آیات، آنها را کشف و استخراج نمود. روش آموزش توحید در قرآن، مبتنی بر پیش فرض هایی است که این مقاله درصدد است آنها را با تأکید بر اندیشه های کلامی و تفسیری علامه مصباح یزدی تبیین نماید تا در پژوهش های مربوط به روش آموزش توحید در قرآن مدنظر واقع شود. روش این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی با بهره گیری از منابع کتابخانه ای است. یافته های تحقیق نشان می دهد این مبانی در ساحت های پنجگانه معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی و قرآن شناختی قابل شناخت و مهم ترین آنها عبارت است از: مراتب، نصاب و اقسام بودن توحید؛ هماهنگی روش آموزش توحید در قرآن با قوانین هستی شناسانه؛ ارزش مراتب توحید؛ هماهنگی روش آموزش توحید در قرآن با فطرت انسان؛ امکان شناخت توحید؛ انواع و مراتب شناخت توحید؛ و روشمندی آموزش توحید در قرآن.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shokrollahi, Hasan.(2025) مبانی روش آموزش توحید در قرآن با تأکید بر اندیشههای علامه مصباح یزدی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 12(2), 71-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasan shokrollahi."مبانی روش آموزش توحید در قرآن با تأکید بر اندیشههای علامه مصباح یزدی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 12, 2, 2025, 71-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shokrollahi, H.(2025) 'مبانی روش آموزش توحید در قرآن با تأکید بر اندیشههای علامه مصباح یزدی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 12(2), pp. 71-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
shokrollahi, H. مبانی روش آموزش توحید در قرآن با تأکید بر اندیشههای علامه مصباح یزدی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 12(2): 71-90