Pages:
5-30
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی
Abstract:
دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تحلیل «اسلامیت»ِ علوم انسانی با رویکردهای مختلفی قابل پی گیری است. رویکرد این مقاله، تحلیل بر اساس «منطق و متدلوژی علمی» است. برخلاف دیدگاه های رایج در فلسفهی موجود، که نقش آفرینی دین را تنها در مرحلهی گردآوری، آن هم به صورت ضعیف و غیرقاعده مند مطرح می کنند، این مقاله در پی اثبات این معناست که دین در مرحلهی تولید و آزمون نظریه نیز تأثیرگذار است. دین در مرحلهی تولید نظریه، هم از طریق تأثیرگذاری بر مبانی علوم و هم از راه ارائهی اصول موضوعهی برگرفته از متون دینی، بر شکل گیری علوم انسانی اسلامی تأثیر می نهد. در مرحلهی آزمون هم، صرف تجربه پذیری و کارآمدی ملاک صحت یک نظریه نیست، بلکه کارآمدی در جهت ملاک صحت یک نظریه است. ازاین رو، علوم انسانی اسلامی می بایست بستر رشد و تقرب به ساحت ربوبی را فراهم سازند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mustafa.(2025) هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 3(1), 5-30
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mustafa ."هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی". Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 3, 1, 2025, 5-30
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی', Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 3(1), pp. 5-30
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. هویت علوم انسانی اسلامی؛ از دیدگاه روششناختی. Ravesh Shenasi Pazhuhesh Dar Olum Ensani, 2025; 3(1): 5-30