این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری، به مقایسه شیوة دانش پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید پرداخته، نقاط ضعف و قوت آنها را برجسته کرده است. سؤال اصلی این پژوهش این است که اصول و شیوه دانش پژوهی در دو رویکرد سنتی و جدید کدامند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در رویکرد سنتی، اصول دانش پژوهی بیشتر بر اخلاص در علم، تلاش بیشتر دانش پژوه و معلم مبتنی بوده، و به دلیل فقدان وسایل کمک آموزشی، بهره گیری از آنها کمتر، شیوه حفظ و تکرار و روش سخنرانی روش غالب تعلیم و تعلم می باشد. درحالی که در رویکرد نوین، معلم و دانش پژوه، نیمه فعال و شیوه علم آموزی نوین، با استفاده از ابزار و تکنولوژی آموزشی بیشتر انجام می گیرد. با عنایت به برخی کاستی ها در روش سنتی و نوین دانش پژوهی با بهره گیری از محاسن هر دو روش، بهترین شیوه در دانش اندوزی و دانش پژوهی شیوه تلفیقی و تربیتی هر دو روش می باشد.
فولادی وندا، محمد، مهکی، سلطانمراد.(1393) شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(2)، 91-110
محمد فولادی وندا؛ سلطانمراد مهکی."شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5، 2، 1393، 91-110
فولادی وندا، محمد، مهکی، سلطانمراد.(1393) 'شیوه دانش پژوهی؛ مقایسه،بررسی و نقد دو رویکرد سنتی وجدید'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 5(2), pp. 91-110