صفحهها:
57-72
تاریخ دریافت: 1396/11/06
تاریخ پذیرش: 1397/03/21
چکیده:
انتخاب موضوعی تازه و کاربردی برای انجام پژوهش، کاری دشوار و حائز اهمیت است. هدف این پژوهش، بررسی مهم ترین معیارهای انتخاب موضوع پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. این پژوهش، که با روش پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت، از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی مورد مطالعه، کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز (1489 نفر) می باشند که با استفاده از جدول کرجسی ـ مورگان، تعداد تقریبی نمونه 306 نفر برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. بررسی ها نشان داد که دانشجویان در میان معیارهای انتخاب موضوع پژوهش، به معیارهای «تازه و کاربردی بودن موضوع» و «امکان بهره گیری از نتایج پژوهش در آینده، توجه بیشتری داشته اند. از نظر آنها، معیار «تعلق مکانی و سازمانی» اهمیت چندانی ندارد. بنابراین، گروه های آموزش و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی، بهتر است در انتخاب موضوع پژوهش ها، بیشتر موضوعاتی را در نظر گیرند که تازه و کاربردی هستند. امکان بهره گیری از نتایج آنها در آینده وجود دارد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قنادی نژاد، فرزانه، سلیمانی، هومن، حیدری، غلامرضا.(1394) معیارهای انتخاب موضوع پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6(1)، 57-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فرزانه قنادی نژاد؛ هومن سلیمانی؛ غلامرضا حیدری."معیارهای انتخاب موضوع پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6، 1، 1394، 57-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قنادی نژاد، فرزانه، سلیمانی، هومن، حیدری، غلامرضا.(1394) 'معیارهای انتخاب موضوع پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6(1), pp. 57-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قنادی نژاد، فرزانه، سلیمانی، هومن، حیدری، غلامرضا. معیارهای انتخاب موضوع پژوهش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 6, 1394؛ 6(1): 57-72