صفحهها:
67-82
تاریخ دریافت: 1397/10/26
تاریخ پذیرش: 1397/12/14
چکیده:
یکی از موضوعات بنیادی در همهی علوم، مطالعه و شناسایی شیوه ها و ابزارهای شناخت است. شناسایی ابزارهای معرفت و شناخت در دانش مدیریت اسلامی، موضوع اصلی این مقاله است. با تحلیل حس، خیال، و عقل که منابع اصلی علم حصولی برای معرفت بشری است. می توان شیوه ها و ابزارهای شناخت را در علوم انسانی، به ویژه دانش مدیریت مورد شناسایی قرار داد. در این تحقیق که با روش تحلیلی توصیفی صورت گرفته است، شیوه ها ی عقلی، تجربی، وحیانی، شهود، مرجعیت، و شیوع، برای دانش مدیریت اسلامی مورد شناسایی قرار گرفته اند. رتبه بندی این ابزارهای شناخت و حل تعارض آنها با تأکید بر دانش مدیریت و سازمان نیز مد نظر بوده است. این شش ابزار شناخت، در سازمان و مدیریت کاربرد داشته و برای شناسایی پدیده های سازمان و مدیریت مورد نیاز است. در بررسی این ابزارها، این نتیجه اساسی به دست می آید که ابزارهای مورد استفاده در «دانش مدیریت اسلامی» گسترده تر و جامع تر از ابزارهای مورد توجه «دانش مدیریت» است. از این رو، ابزارهای شناخت در دانش مدیریت اسلامی، می تواند گسترهی بیشتری از پدیده های مرتبط با سازمان و مدیریت را در معرض شناخت قرار دهد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
منطقی، محسن.(1395) ابزارهای شناخت در مدیریت اسلامی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(1)، 67-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محسن منطقی."ابزارهای شناخت در مدیریت اسلامی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7، 1، 1395، 67-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
منطقی، محسن.(1395) 'ابزارهای شناخت در مدیریت اسلامی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7(1), pp. 67-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
منطقی، محسن. ابزارهای شناخت در مدیریت اسلامی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 7, 1395؛ 7(1): 67-82