روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، سال اول، شماره دوم، پیاپی 2، پاییز و زمستان 1388، صفحات 75-100

    سه اصل روش‌شناختی در آموزش مهارت‌های پژوهشی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسن اسلام پور / دانش آموخته حوزه و دکتری فلسفه دانشگاه تهران
    چکیده: 
    آموزش مهارت های پژوهشی در جامعة علمی ما چه در حوزه و چه در دانشگاه، با آسیب های متعددی همراه بوده و هست. دست اندرکاران پژوهش غالباً دربارة تعداد مهارت های لازم در این عرصه و ترتیب آموزش آن وحدت نظر ندارند. بسته های آموزشی ناظر به کمیت و کیفیت آموزش مهارت ها که در برخی از مراکز پژوهشی تدوین شده است، در مرحلة اجرا با اشکال های کارشناسی مواجه شده اند و نبود منابعی معتبر و پاسخ گو در این باره، راه را برای ظهور سلیقه های مختلف باز کرده است. پژوهش حاضر به منظور ارائه یک دیدگاه کارشناسی روشنگرانه، در قالب یک طرح آموزشی، سه اصل روش شناختی و تعیین کننده را برای کارآیی بهتر آموزش ها تحلیل و اثبات می کند. این سه اصل مهم عبارت اند از: 1. آموزش مهارت ها باید کافی باشد؛ 2. هنگام آموزش باید مهارت ها را تجزیه کرد؛ 3. در آموزش مهارت ها باید ترتیب منطقی را رعایت کرد. این سه اصل بر سه واقعیت مبتنی است: الف) مهارت های پژوهش تعدد دارند؛ ب) مهارت ها همیشه مرکب و به هم پیوسته هستند و تک مهارت نداریم؛ ج) مهارت ها ترتّب دارند و نمی توان آنها را به دلخواه مقدم و مؤخر کرد. رعایت نکردن این سه اصل، کارآیی آموزش پژوهش را ناکام و مختل می سازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلام پور، حسن.(1388) سه اصل روش‌شناختی در آموزش مهارت‌های پژوهشی. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2)، 75-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن اسلام پور."سه اصل روش‌شناختی در آموزش مهارت‌های پژوهشی". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1، 2، 1388، 75-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلام پور، حسن.(1388) 'سه اصل روش‌شناختی در آموزش مهارت‌های پژوهشی'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1(2), pp. 75-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلام پور، حسن. سه اصل روش‌شناختی در آموزش مهارت‌های پژوهشی. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 1, 1388؛ 1(2): 75-100