صفحهها:
71-94
تاریخ دریافت: 1389/03/26
تاریخ پذیرش: 1389/07/08
چکیده:
تحلیل محتوا از کاربردی ترین روش های پژوهشی در علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری است. این روش برای توصیف عینی، منظم و کمی محتوای ارتباطات، برای تفسیر و پی بردن به نگرش درونی به کار برده می شود و در صدد است با شناخت چرایی، اهداف و سبک های ارائه پیام، نظر یا عقیده ای خاص را، که محور اصلی هر نوشته یا اثری است، با استفاده از مدل های عملکردی ـ ارتباطی، توصیف، و تبیین کند. که در این راستا، خوانایی متن بیش از هر چیزی مد نظرش است. تأکید بر خوانا بودن به معنی روش تخمین احتمال موفقیت خواننده در خواندن و درک یک متن یا نوشته است که در تحلیل محتوا به ویژه در بررسی منابع مکتوب ارتباطی اعم از کتاب ها، نشریات، سخنرانی ها، اخبار و اسناد و مدارک کاربرد بیشتری دارد. این مقاله، ضمن بررسی روش تحلیل محتوا، مهم ترین روش های سنجش خوانایی از جمله فرمول فلش، گانینگ، کلوز، فلش ـ کین کید، پاور؛ سامنر؛ وکرل و روش تعیین میزان دعوت به پژوهش یا ضریب درگیری ویلیام رومی را تفصیل مورد بررسی قرار داده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فضلالهی قمشی، سیفاله، ملکی توانا، منصوره.(1389) روششناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعین ضریب درگیری متون. دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(1)، 71-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیفاله فضلالهی قمشی؛ منصوره ملکی توانا."روششناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعین ضریب درگیری متون". دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2، 1، 1389، 71-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فضلالهی قمشی، سیفاله، ملکی توانا، منصوره.(1389) 'روششناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعین ضریب درگیری متون'، دو فصلنامه روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2(1), pp. 71-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فضلالهی قمشی، سیفاله، ملکی توانا، منصوره. روششناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعین ضریب درگیری متون. روش شناسی پژوهش در علوم انسانی، 2, 1389؛ 2(1): 71-94